Werken op Texel

Onze adviseurs voeren opdrachten uit voor lokale overheden door heel het land. Digitalisering maakt het werken op afstand efficiënt, maar het komt regelmatig voor dat een adviseur voor langere periode bij de opdrachtgever in de gemeente ondergebracht wordt. Zo heeft onze adviseur Margit Bouman gedurende de periode zomer 2019 tot januari 2021 voor de gemeente Texel gewerkt. In de begin periode verbleef zij voor haar werkzaamheden wekelijks meerdere dagen op Texel. Margit vertelt hoe zij deze periode heeft ervaren.

Margit’s verhaal: Werken op Texel 

Vanaf de zomer van 2019 tot januari 2021 heb ik de gemeente Texel mogen ondersteunen in verschillende functies. In de periode voor de lockdown en het thuiswerken hoorde ik regelmatig verrast: “Werk jij op Téxel!” Zó’n enthousiaste reactie hoorde ik bijna nooit eerder, wanneer ik bij een van de vele andere gemeentes aan de slag was. Texel spreekt tot de verbeelding.

Uit ervaring weet ik dat elke gemeente echt weer anders en daarmee bijzonder is, maar wat maakt Texel, haar bewoners en het werk, ook voor mij, nóg meer bijzonder? In de eerste plaats genoot ik van geen files, niks geen gehaast ’s ochtends. Vanuit mijn b&b naar het werk kunnen lopen was echt heerlijk. ’s Zomers verblijven er op Texel veel meer toeristen (ruim vier miljoen overnachtingen per jaar) dan er inwoners (een kleine 14.000) zijn. In het begin vroeg ik me bij ieder die ik tegenkwam af; zou dat nou een Texelaar zijn of een toerist? Als twee Texelaars elkaar tegen komen groeten ze elkaar bijna altijd, ze lijken elkaar allemaal te kennen. Hoe doen ze dat? Het duurde maar een paar weken, voor ik de Texelaars er op straat ook zo tussenuit pikte, maar waar ik dat nou aan zie?

De Texelaars zijn, net als bij ons in de Achterhoek, van ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’. Het verschil met de Achterhoeker is dat die wat langer wacht tot hij het achterste van zijn tong laat zien. De Texelaar maakt echter over het algemeen van zijn hart geen moordkuil en zegt gewoon waar het op staat. Lekker duidelijk! Hoewel de Texelaars het het liefst zelf met elkaar regelen, is samenwerken met andere gemeentes op sommige gebieden onvermijdelijk en dat kost ontzettend veel tijd. Want voor elk overleg moet je minimaal naar Den Helder. Of naar Harlingen voor het overleg met de andere Waddeneilanden. In de winter gaat de boot maar eens in het uur. Hemelsbreed is de afstand naar het Den Helder nog geen tien kilometer, maar je moet er bijna anderhalf uur voor uittrekken om er te komen.

Typische problemen in het sociaal domein

Veel Texelaars willen graag op Texel blijven, maar er zijn stedelijke wachtlijsten voor een huurwoning in deze plattelandsgemeente. Ook voor de voorzieningen gaat de Texelaar niet graag naar ‘de overkant’. Soms kan het niet anders, maar het mooiste is natuurlijk als je de voorzieningen op Texel zelf kunt organiseren. De eilandbewoners zijn erg op elkaar aangewezen, maar dat brengt ook hele mooie dingen met zich mee. De samenhang in de samenleving is hier nog een vanzelfsprekendheid.
In het sociale domein zijn er een aantal typische problemen: Ben je dakloos op Texel, dan moet je met de boot naar de nachtopvang in Den Helder en overdag moet je dan weer terug naar het eiland. Ondoenlijk natuurlijk. Als er een crisis is, bijvoorbeeld als gevolg van een psychiatrisch ziektebeeld, dan is het lastig voor de psychiater om naar het eiland te komen om te beoordelen of opname nodig is. En zeker als dat in de avond en de nacht noodzakelijk is. Dat zijn allemaal zaken die om speciale aandacht en afspraken vragen. Mooie uitdagingen waar ik mijn bijdrage aan mocht leveren.

Elke week opnieuw mocht ik, in de periode van 2019 tot maart 2020, de boot nemen naar het grootste Waddeneiland, om daar telkens drie dagen en nachten te verblijven. Overdag werken en ‘s avonds vakantie houden. Vooral in de zomer, als het nog lekker lang licht blijft, maakte ik elke avond een andere mooie wandeling en koos ik er voor om elke avond ergens anders te gaan eten. Er zijn zó veel eetgelegenheden op Texel! Ik croste zo het hele eiland over en leerde op die manier alle plaatsen al snel kennen. Gedurende de winterperiode was het wat dat betreft wel even doorbijten. Je gaat voor het licht wordt aan het werk en als je klaar bent met werken is de zon al weer onder.

In het voorjaar van 2020 gingen we wat betreft de uren daglicht weer de goede kant op. Ik ging weer bij licht naar en van het werk! Als ik op maandagavond met de Teso het Marsdiep overstak en we bijna op Texel aanmeerden dan werden de vakantiegangers van harte welkom geheten. Als daarachter aan het zinnetje ‘En voor de Texelaars; welkom thuis!’ werd omgeroepen, betrapte ik mezelf er op dat ik me al een beetje aangesproken voelde!

Coronamaatregelen

In maart 2020 kwamen de coronamaatregelen. Hierdoor werden onze adviseurs gedwongen om vanuit huis voor hun opdrachtgevers te werken. Gelukkig zijn zij gewend om snel te schakelen en digitale overleggen zijn voor hen niets nieuws.  Zo kwam voor Margit ook een eind aan haar reizen naar het mooie Texel. Ook het afscheid nemen van collega’s, na afronding van haar opdracht, moest digitaal plaatsvinden.  Het gedwongen thuiswerken neemt niet weg dat Margit haar opdracht naar volle tevredenheid van de opdrachtgever heeft kunnen vervullen en afronden.

Afdelingsmanager Sociaal domein Annelie Springer over Margit:

“Margit is een zeer ervaren en kundig adviseur met een brede kennis binnen het Sociaal Domein. Hoewel ze als “externe” bij ons binnen kwam, maakte Margit al snel onderdeel uit van het team – dit doet ze door sociaal, betrokken en hulpvaardig te zijn richting haar collega’s. Margit stelt zich daarbij niet alleen op als adviseur, maar ook als coach.

Meer weten over Margit?

Klik voor meer informatie over Margit op haar foto, dan komt u op haar persoonlijk profiel terecht.  Hier vindt u naast haar persoonlijk profiel ook verschillende nieuwsartikelen, welke Margit heeft geschreven en referenties van opdrachtgevers.

 

 

Margit Bouman

Adviseur