10 jaar Keizers & Visser door de ogen van Margit Bouman

Het is alweer 10 jaar geleden dat we met 15 mensen, waaronder 11 adviseurs, op de Wageningse Berg zaten om de contracten te tekenen van het nieuw opgezette bedrijf Keizers & Visser. Wat kan er in 10 jaar veel gebeuren en wat hebben we met elkaar ongelooflijk veel geleerd. We hebben met elkaar talloze opdrachten uitgevoerd op het brede terrein van het sociale domein in heel veel verschillende gemeenten door het hele land. Inmiddels is het sociale domein binnen gemeenteland enorm veel groter geworden en wij zijn daarin meegegroeid.

Bedrijfsfilosofie 

Ook voor wat betreft onze bedrijfsfilosofie hebben we met elkaar veel geleerd. Ben Keizers is de eigenaar van ons bedrijf, maar we voelen ons als adviseurs en ondersteunend personeel met elkaar verantwoordelijk voor het runnen van het bedrijf. Dat betekent dat we ons als collega’s meer als ondernemer opstellen dan als werknemer, hoewel we dat laatste natuurlijk wel gewoon zijn. We nemen met elkaar veel verantwoordelijkheid voor het bedrijf en voor elkaar en dat biedt ons veel uitdaging en vrijheid. Het fijne daarvan is ook dat je niet persoonlijk op je bedrijfsresultaten wordt afgerekend.

Dat ging niet altijd vanzelf, want hoe ga je bijvoorbeeld om met perioden waarin het aantal opdrachten wat minder gaat? Niet iedereen is even ondernemend en hoe stimuleer je elkaar daar dan in? In de afgelopen 10 jaar hebben we daaraan met vallen en opstaan gewerkt. We hebben daarbij ook moeilijke momenten meegemaakt. Zo was het jaar 2013 een moeilijk jaar; opdrachten waren dun bezaaid en het was lastig elkaar vast te houden. Uiteindelijk lukte dat toch en we leerden met elkaar steeds beter wat het is om samen de verantwoordelijkheid op ons te nemen om het bedrijf met elkaar te runnen.

Inspirerende momenten 

We hebben ook hele mooie en inspirerende momenten met elkaar beleefd. We gingen met elkaar lange weekenden naar Spanje; om te wandelen of om te filosoferen onder leiding van onze huisfilosoof Ronald Hunneman. Een andere keer om de 10 km van Valencia te lopen. We brachten inspirerende teamdagen door op het Wad of op Texel en toen het bedrijf vijf jaar bestond vierden we dat in Twente met onder meer een hilarische tractortocht.

In het begin hielden we onze teambijeenkomsten in een gehuurde ruimte boven een manege in Kootwijkerbroek. Met de aankoop en verbouwing van het geboortehuis van Thorbecke in Zwolle, dat omgedoopt werd tot het Staatshuys,  creëerde Ben niet alleen voor ons als team een inspirerende omgeving, maar ook voor onze klanten.

Inmiddels zijn we een stabiel bedrijf met 22 mensen, waaronder 10 sr. adviseurs en 8 junioren. De laatsten participeren onder de naam Thor-jr. Op die manier leren ook de junioren vooral op eigen kracht wat het betekent om met elkaar verantwoordelijk te nemen voor het bedrijf.

We hebben ondertussen een stabiele positie bereikt met een volle portefeuille. De tijd is rijp voor een uitbreiding van het aantal sr. adviseurs, waarbij we ons gedachtengoed hoog in het vaandel houden; we blijven werken op de schaal, waarbij we elkaar goed kennen en het bedrijf kunnen runnen met een gelijkwaardige gezamenlijke inzet en verantwoordelijkheid.

Margit Bouman

Oud-collega